Het is al een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen maar ik ben jullie niet vergeten! Ik ben ondertussen gewend geraakt aan mijn leven op Samos en het werk in het vluchtelingenkamp. De dagen zijn vaak snel gevuld.
Dinsdag 18 juli – The Hope House, workshop over Arabische cultuur
Een aantal weken terug heb ik een interessante workshop over de Arabische cultuur gehad waar ik graag wat over wil delen. Deze workshop werd gegeven door The Hope House.
The Hope House, in Samos stad, is een christelijke organisatie die het evangelie onder vluchtelingen verspreidt en gerund wordt door vrijwilligers. Ze doen dit door kerkdiensten en andere activiteiten te organiseren. Elke dag voor een andere groep mensen. Zo bijzonder hoe God ook hier werkt, het afgelopen jaar zijn er zo’n 100 mensen tot geloof gekomen.
Voor Arabische mensen is er de mogelijkheid om op dinsdag een 1 op 1 gesprek te hebben met Mohammed, die opgegroeid is in Syrië, moslim was en nu christen is. Tijdens een van onze teamavonden zijn we naar The Hope House geweest en vertelde Mohammed zijn levensverhaal en meer over de Arabische cultuur. Hij is geboren in een vluchtelingenkamp, opgegroeid in Syrië en heeft meerdere keren Mekka bezocht. Daarna heeft hij voor een korte periode in Rusland gewoond. In de tussentijd begon de burgeroorlog in Syrië. En uiteindelijk heeft hij het erop gewaagd en heeft hij vanuit Rusland de grens overgestoken en is hij in Finland gekomen. Daarna begon een hele moeilijke periode voor hen in Finland. Hij kwam in contact met het evangelie en het was indrukwekkend om te horen hoe God in zijn leven heeft gewerkt. Hij is nu voor een periode op Samos om het werk van The Hope House te ondersteunen. Dat hij christen is geworden, heeft drastische invloed gehad op de relatie met zijn familie, die hem niet meer wil spreken.
Ook vertelde Mohammed hoe tegenovergesteld de Arabische cultuur is vergeleken met wat wij gewend zijn:
- De Arabische cultuur is een mix van religie en traditie. Het is in elkaar verweven.
- Het is een ´hot culture´, niet individualistisch zoals in het Westen, maar gericht op de gemeenschap en familie. Dat betekent bijvoorbeeld dat individuen niet zelf beslissingen mogen maken, maar dat moeten vragen aan iemand anders, meestal aan een belangrijk persoon in de gemeenschap.
- Het is makkelijk om te liegen. Volgens de Koran mag je liegen om dingen te laten werken.
- De gebeurtenis is belangrijk, niet de tijd. Dus als je een afspraak maakt, doet de tijd er niet toe en komen mensen misschien niet opdagen, maar misschien later op de dag of de volgende dag.
Reactie plaatsen
Reacties